سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله بانوان

صفحه خانگی پارسی یار درباره

چطور یک آشپز ماهر و حرفهای شویم؟

 

چطور یک آشپز ماهر و حرفه‌ای شویم؟

 

آیا زمانی که نوبت به آشپزی شما می‌رسد، اطرافیان به غذایتان دهن¬کجی می‌کنند؟ آیا در آشپزخانه احساس ناامیدی می‌کنید؟ این مراحل را دنبال کنید، شاید دفعه بعد که نوبت به آشپزی شما برسد، لبخند بر لب اطرافیان‌تان بنشیند!

قسمت اول: افزایش گزینه‌های انتخابی

1. روش پخت‌وپز خود را تغییر دهید

اگر آنچه تاکنون انجام داده‌اید، باز کردن در کنسروها و بسته غذاهای آماده بوده است، زمان آن رسیده که جرئت به خرج داده، انگشتان را آغشته به مواد غذایی کرده و از ابتدا خودتان غذایتان را آماده کنید. نگران نباشید، دستورهای پخت بی‌شماری وجود دارد که به شما توضیح می‌دهند چگونه غذای خوب و خوشمزه بپزید.

2. سری به کتابخانه محل بزنید

به بخش کتب آشپزی بروید و تعدادی از کتاب‌هایی که با سلیقه غذایی شما سازگار است را قرض بگیرید. برای اینکه در همان آغاز کار دلسرد نشوید، سعی کنید دستور پخت هایی را انتخاب کنید که پیچیدگی کمتری دارند.

همچنین مطالعه کنید: دستور پخت غذاهای مختلف در چطورپدیا

  • کتب آشپزی ابتدایی برای شروع بسیار خوب هستند. در این کتاب‌ها سعی شده است در کنار دستور پخته‌ای ساده اما ضروری، اصطلاحات و تکنیک‌ها نیز توضیح داده شود. شما می‌توانید حتی از یک نمونه این کتاب‌ها چیزهای زیادی یاد بگیرید و پس از آن به سمت کتاب‌های آشپزی مورد علاقه خود بروید.
  • هنگام خواندن یک کتاب آشپزی به متن دستور پخت دقت کنید و به دنبال اصطلاحات و متدهای اساسی بگردید. همچنین توجه داشته باشید که انواع خاصی از غذاها مانند نان، گوشت، سوپ، کیک و... با بسیاری از دستورهای پخت مرتبط با این غذاها مواد اولیه مورد نیاز یکسانی دارند.

3. دستورهای پخت رایگان موجود در اینترنت را بررسی کنید

در سایت‌های مختلف اینترنتی از جمله چطورپدیا (chetorpedia.com) دستورهای پخت فراوانی وجود دارد. در اینترنت گزینه‌های زیادی پیش ¬رو خواهید داشت و نکته مهم این است، به جای اینکه تمام روز را صرف جمع کردن دستور پخت کنید، سایت مورد علاقه و منبعی که به آن اعتماد دارید را انتخاب کنید؛ پس در انتخاب خود هوشیار باشید. همچنین می‌توانید دستور پختی را پیدا کنید که دارای قسمت نظرات کاربران است؛ در این صورت می‌توانید ببینید دیگران در مورد دستورهای پخت چه می‌گویند و چه تغییراتی را پیشنهاد می‌دهند.

  • وبلاگ‌نویسان غذا را بشناسید. چراکه حتماً در بین آن‌ها کسانی هستند که ممکن است از آن‌ها خوشتان بیاید، چراکه غذاهای مورد علاقه شما را می‌پزند و در مورد آن داستان‌های جذابی را منتشر می‌کنند که ارزش خواندن را دارد. شما می‌توانید این وبلاگ‌ها را دنبال کنید، از تازه‌های آن‌ها باخبر شوید و زمانی که خودتان هم در این بازی باتجربه شدید، می‌توانید در مورد دستور پختی که آن‌ها به اشتراک گذاشته‌اند نظرات و تجربیات‌تان را در میان بگذارید.

4. برای داشتن ایده‌های بیشتر، برنامه‌های آشپزی را مشاهده کنید

این روزها برنامه‌های تلویزیونی زیادی در مورد آشپزی وجود دارد، پس پیدا کردن برنامه‌ای قابل قبول برای دیدن، نمی‌تواند کار چندان دشواری باشد. این کار می‌تواند به شما کمک کند که تکنیک‌های آشپزی را یاد بگیرید، غذاهای مورد علاقه خود را پیدا کنید و حتی انگیزه بگیرید که مهارت‌های آشپزی خود را بهبود ببخشید.

  • هشدار: برنامه‌های آشپزی می‌توانند اعتیادآور باشند. پس در اختصاص زمان خود به این‌گونه برنامه‌ها هوشیار و منطقی باشید.

5. با سایر آشپزها صحبت کنید

منبع الهام و انگیزه سایر آشپزها را از زبان خودشان بشنوید. آن‌ها را ملاقات کنید و سؤال بپرسید. این کار می‌تواند رویکردی با نشاط و اجتماعی در راستای یادگیری بیشتر در مورد آشپزی باشد.

قسمت دوم: آشپزی خود را امتحان کنید

1. صبر نکنید

همین امروز شروع کنید. مهم نیست که نتیجه کار درست از آب در¬نیاید، شما در حال یادگیری هستید و در صورت انجام کار و فکر کردن به آن بهتر و سریع‌تر یاد می‌گیرید. انتظار این را داشته باشید که اشتباه کنید و چیزهایی بپزید که مزه فوق‌العاده‌ای نداشته باشد؛ نگران این نباشید که شکل غذا چگونه است و دقت خود را بر روی مزه غذا متمرکز کنید. با این حال بعضی از افراد هرگز پا را فراتر از مزه نمی‌گذارند که البته هیچ ایرادی هم ندارد چراکه همه یک غذای خوشمزه را می‌پسندند.

  • یک توصیه: غذایی را انتخاب نکنید که مواد اولیه گران قیمتی دارد، درست کردن آن سخت است و مراحل آماده‌سازی زیادی دارد. به خودتان شانس موفقیت بدهید.

2. با مواد اولیه ارزان قیمت شروع کنید

در این صورت اشتباهاتتان گران تمام نمی‌شود و می‌توانید کار را تکرار کنید تا زمانی که آن را درست انجام دهید و همچنین می‌توانید هنگام آشپزی از کار لذت ببرید.

3. برای مواد اولیه ارزان قیمت، دستور پخت ساده انتخاب کنید

در این صورت خسته و درمانده نخواهید شد و زمان زیادی را در مقابل اجاقی داغ و یا یک کاسه پر از مواد مخلوط شده نخواهید گذراند.

4. به خواندن و کسب تجربه بیشتر در آشپزی ادامه دهید

غذای خود را بچشید و آنگاه سعی کنید که مزه‌اش را بهتر کنید. یک آشپز خوب با اندکی چشیدن غذا می‌تواند دریابد که چه چیز می‌تواند مزه غذا را بهتر کند و این ویژگی فقط با تجربه و تصمیمات غریزی به دست می‌آید. نکته‌ای که دریافتن آن به سود شما تمام می‌شود، این است که شما همین که اقدام به کار آشپزی کرده‌اید، بدان معناست که به اندازه کافی به غذا اهمیت می‌دهید، پس خیلی زود فوت‌وفن خوش طعم کردن غذا را فرا می‌گیرید.

  • این کار خیلی کمک می‌کند که مزه‌های مورد علاقه خود را بشناسید و سعی کنید آن‌ها را وارد غذای خود کنید.

5. ایرادات خود را برطرف کنید

تکنیک‌های اساسی برای رفع اشکالات وجود دارد، مثلاً می‌توانید یک غذای به‌خصوص را کلفت‌تر و یا نازک‌تر کنید، نمک را کم و زیاد کنید و یک اشتباه را بدون اینکه کسی متوجه آن شود به چیزی کاملاً متفاوت تبدیل کنید. ناگفته نماند که بعضی از اشتباهات مثل غذای سوخته قابل جبران نیست، چراکه تمام مزه از بین می‌رود. یاد بگیرید که چه زمانی باید یک غذا را کاملاً دور بریزید و دوباره امتحان کنید و چه زمانی می‌توانید یک اشتباه را کاملاً تغییر دهید.

6. اعتماد به نفس داشته باشید

برای اینکه آشپز خوبی شوید باید اعتمادبه‌نفس داشته باشید. گاهی مضطرب بودن می‌تواند غذای شما را خراب کند. می‌توانید تا تکمیل کار خود، وانمود کنید که هیچ‌گونه استرسی ندارید و همین می‌تواند کمک کند که کار درست پیش رود.

  • بعضی‌ها اعتقاد دارند که احساسات هم همراه با غذا پخته می‌شوند. پس توصیه می‌شود اگر به این حرف باور دارید، زمانی که عصبی هستید، آشپزی نکنید.

7. یکی از اعضای خانواده و یا یک دوست شجاع را پیدا کنید تا غذاهای تازه‌ای که می‌پزید را بچشد

از او بخواهید که نظر واقعی خود را به شما بگوید و برای ایجاد تغییرات پیشنهاد ارائه دهد. آماده باشید که نظرات و انتقادات سازنده را بپذیرید، چراکه در غیر این صورت نمی‌توانید مهارت‌های خود را بهبود ببخشید.

 

 

 

منبع: چطورپدیا